neděle 24. listopadu 2019

Skupinové práce na různé způsoby

Zkouším různé způsoby práce ve skupinách a snažím se zjišťovat, které jsou nejefektivnější. Od září jsem vyzkoušela tyto:

Klasická skupinová práce (od tématu k tématu)

Tématem byl Měsíc. Žáci se ve skupinách pohybovali po směru hodinových ručiček ke stanovištím. Na každém stanovišti pro ně byl připraven list s jednou charakteristikou Měsíce (např. popis povrchu, schéma fází či pohybů Měsíce, apod.). U každého stanoviště měli žáci za úkol nastudovat základní informace, doplnit je i tím, co sami znají a není zde třeba uvedeno, a případně si základní body zapsat na papír pro následnou prezentaci.
Po obejití všech stanovišť skupina po skupině hovořila k jednomu z vybraných témat ze stanovišť. Dali jsme tak všichni hlavy dohromady. Shodli jsme se společně na tom zásadním, co bychom měli k tématu Měsíc ovládat a to jsme si stručně zaznamenali.

Expertní skupiny

Tématem byly pohyby Země. Žáci byli rozděleni do skupin po čtyřech. Všechny skupiny dostaly společné zadání, a to list, kde byl naznačen pohyb Země kolem Slunce a 4 barevné části, které obsahovaly otázky na zadané téma. Nejprve dali žáci hlavy dohromady uvnitř své "domovské" skupiny a pokusili se přijít na co nejvíce otázek, okomentovali si je a probrali. Následně si mezi sebe rozdělili 4 barevné části a podle nich se sešli s jinými žáky v expertních skupinách. Tam již debatovali pouze o jednom specifickém úkolu a snažili se nacházet odpovědi. Se získanými informacemi od "expertů" se vrátili zpět domů a tam si sdělili, na co přišli a zda se jejich odpovědi po práci v expertních skupinách nějak nezměnily. Odpovědi jsme si v závěrečné části hodiny opět společně prošli a stručně zaznamenali to nejzásadnější k tématu.

Opakovací týmová práce

Tématem byl glóbus a mapa. Žáci se rozlosovali do šesti skupin (čím méně žáků při této aktivitě, tím lépe pro skupinu). Sesedli si a zadní lavice byla vyhrazena pro zadání úkolu. Cílem každé skupiny bylo opakovat si velký tematický celek "glóbus a mapa" formou vyplňování lístečků a sbíráním bodů. Na zadní lavici leželo po osmi lístečcích na doplnění pro každou skupinu. Každý lísteček nesl určitý počet bodů. Žáci měli za úkol chodit si pro lístečky, na svých stanovištích je vyplňovat a snažit se získat minimální počet bodů pro získání odměny. V závěru si své lístečky žáci vyhodnotili a společně jsme je obodovali a okomentovali.

Všechny skupinové práce měly na konci vždy reflexi. Letos se mi snad poprvé daří dotáhnout i reflexi do zdárného konce. Nejprve žáci reflektují samotnou činnost, více času však věnují tomu, aby zhodnotili, jak se jim pracovalo, co  nového se naučili, či jakou informaci již znali. Také hodnotí, kdo v týmu hodně pracoval, komu během práce důvěřovali, apod. Snažím se, aby si žáci uvědomovali, proč takto pracují. Třeba to, že myšlenky sdílejí, vyvracejí, utvrzují se v něčem, a tím se právě učí.

Z těchto třech skupinových prací asi nekladněji hodnotím práci v domovských a expertních skupinách. Nejenže žáci opravdu pěkně pracovali, ale v reflexi krásně ukázali, že chápou, proč tak pracují.

Naučit žáky pracovat ve skupinách je často dost náročné, a to zejména, když žáci tuto metodu výuky neznají z jiných předmětů. Já ale stále věřím, že se vše časem poddá. 😊



Klasická skupinová práce (od tématu k tématu)

Expertní skupiny


Opakovací týmová práce

Žádné komentáře:

Okomentovat