neděle 18. března 2018

Nenechme je vždy jen sedět a nudně opisovat z tabule!

Seminář Pavlíny Loňkové "Prstem po mapách" ze zmíněné akce Edu Staňkov 2018 mne opět přiměl přemýšlet, jak pozměnit výuku regionální geografie. A zase, ano zase, mě vrátil k myšlence dávat do hodin zeměpisu více textu a práce s modelem E-U-R.
Poté, co jsem opravdu hltala aktivity tohoto hodinového workshopu a zapisovala jsem si vše bod po bodu, jsem se teď v klidu doma rozhodla napasovat něco podobného do některé z mých hodin. Aktuálně začínám v 7. ročníku řešit regiony Asie, konkrétně Blízký Východ. A tak se zrodila aktivita na téma Izrael.

Skvělé je, že v této aktivitě plníme cíle nejen oborové (dozvědět se základní informace o Izraeli a něco víc), ale i cíle čtenářské (přečíst text, najít v mapě, ...). Snažíme se tedy rozvíjet i kritické myšlení a čtenářskou gramotnost. Navíc pracujeme ve skupině, a tak rozvíjíme spolupráci s ostatními.Vše, co je v dnešní době tak potřebné!

E jako Evokace: 

1) Do rukou se nám ve skupince dostává obálka s rozstříhanou vlajkou. O jaký stát tedy půjde?
2) Víme o tomto státě něco?
3) Pomohou nám obrázky v prezentaci? Víme o nich něco?
4) Teď už víme, o co jde a hledáme v atlase.






U jako Uvědomění:

1) Ve skupince si rozdělíme role, přečteme si části textu a odpovídáme na 10 otázek (každý svůj kousek). Informace si navzájem sdělíme.
2) Prohloubíme práci s atlasem a úvodní otázky převedeme do námi vytvořené mapy. Tu vlepíme do sešitu.

R jako Reflexe:

1) Vlepíme do sešitů i vlajku Izraele s nápisem "Co si o Izraeli pamatuji?" a napíšeme vše, co nás napadne - teď už jednotlivě.
2) Své nápady zaznamenáme na tabuli.
3) Práci zhodnotíme.


Z pracovních listů a vlajky si každý individuálně odnáší různě zaznamenané poznatky. Ptáte se, jak ověřit znalosti žáků z takové hodiny? I na takovou aktivitu se dá vytvořit test, například s otevřenými otázkami - Co si pamatuješ o Izraeli? Napiš./Dokážeš nakreslit do mapy Izraele některé z míst? Nakresli.

Při přípravě jsem pracovala s Atlasem světa (Kartografie Praha) a učebnicí Zeměpis světa 2 (ČGS).

Materiály jsou dostupné zde:
Izrael_skupinová práce

Obsah materiálu:
1. text
2. práce s mapou a vlajkou
3. vlajka pro reflexi
4. vlajka pro vytištění a rozstříhání na úvodní aktivitu

Pomůcky:

natištěný text, vlajky k motivaci a k reflexi, atlas, (učebnice), nůžky, lepidlo, pauzák, psací potřeby, prezentace s úvodní motivací

Zdroje pro tvorbu materiálu:

Seminář  "Prstem po mapách" - Pavlína Loňková (Edu Staňkov 3. 3. 2018)
https://www.aktualne.cz/wiki/geografie/staty-a-mesta/izrael/r~i:wiki:3652/
www.statnivlajky.cz
Atlas světa (Kartografie Praha)
Zeměpis světa 2 (ČGS)

2 komentáře:

  1. Dobrý den,
    Moc se mi líbí Váš přístup, ráda bych se inspirovala pro své hodiny zeměpisu v 8. třídě - Evropa. Snažila jsem se použít v hodinách aktivity pro práci s textem i skupinovou práci, podobně jako u Vás v 6ti skupinkách. Problém je čas, takováto aktivita, kdy jsme objevovali hospodářství Evropy a rozdělovali jej mezi šest makroregionů Evropy nám i s následnou prezentací zabrala 2 vyučovací hodiny. Jakou časovou dotaci jste potřebovala Vy u výše uvedené aktivity?
    Děkuji Markéta G.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, moc Vám děkuji za zájem a komentář. Momentálně jsem na mateřské dovolené, takže teď tápu v paměti, jak konkrétně takové hodiny se skupinovou prací vypadaly. Nicméně pokud si dobře pamatuji, naprostou většinu práce jsme zvládli v jedné vyučovací hodině. Prezentace, reflexe a zhodnocení pak vycházely na druhou vyučovací hodinu. Aktivita v této formě vypadá možná časově náročně, ale pamatuji si, že hodiny vcelku “odsejpaly”, :-).

      Vymazat