úterý 28. února 2017

Moje místo ve světě

Když žáci přecházejí na 2. stupeň, se zeměpisem jako takovým se setkávají poprvé. Stále více si uvědomuji, že je potřeba jim v prvních hodinách objasnit, co že je to v zeměpisu všechno čeká. Zároveň je tím motivuji, aby si k předmětu vytvořili kladný vztah.
Vždycky začínám aktivitou s názvem "Proč se učím zeměpis?", kdy žáci přicházejí s různými podněty a dohromady si vytváříme jakýsi rámec toho, co nás čeká, na co se společně můžeme v dalších čtyřech letech těšit.
Poté pokračuji tím, co je zeměpis za vědu, objasňujeme si pojem geografie a bavíme se trochu i o historii tohoto oboru.
Čím více se didaktikou zeměpisu zabývám, tím častěji nacházím další a další nápady a témata, o které, myslím si, by žáci neměli být ochuzeni. Teď myslím zejména nápady ze zahraničních zdrojů. Jeden takový by se mohl hodit právě do úvodních hodin a přeložila jsem ho pro své potřeby jako "Moje místo ve světě". V této aktivitě jde o to, že si žák uvědomuje své místo, jinými slovy to, kam patří. Žáci postupují od nejbližšího k nejvzdálenějšímu, vlastně podle měřítka: Já - Moje ulice - Moje město - Můj okres - Můj kraj  - Moje země - Můj kontinent - Moje planeta. Doplňují okénka popiskem či obrázkem. Zároveň se na této aktivitě dá ilustrovat jakási hierarchie zeměpisu. Směr, jakým budeme ve výuce postupovat. Dá se také objasnit rozdíl mezi obecným a regionálním zeměpisem, apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat